Anemia feriprivă și planul dietetic

Anemia feriprivă și planul dietetic

Autor: Mariana Chelariu, Nutriţie şi Dieteticǎ

Anemia apare atunci când nivelul de celule roșii din sânge este scăzut. Celulele roșii conțin o substanță numită hemoglobină, o proteină bogată în fier, care este responsabilă cu transportul oxigenului către țesuturile organismului. Un număr scăzut de celule roșii înseamnă un nivel scăzut de oxigen în organism.

Conform Organizației Mondiale a Sănătătii, la nivel global, 24,8% din totalul populației suferă de anemie. Cel mai frecvent anemia apare la copiii preșcolari și la femei.

Cea mai frecventă cauză a anemiei este deficitul de fier. În acest caz anemia se numește anemie feriprivă.

Alte cauze care produc anemia pot fi : sâgerările/ hemoragiile; deficiența de vitamina B12 sau acid folic; existența unei boli parazitare sau tumorale, incapacitatea organismului de a produce suficiente globule roșii.

Printre cele mai comune simptome se numară: oboseală persistentă, slăbiciune musculară, stare de letargie, piele palidă sau gălbuie, bătăi neregulate ale inimii, furnicături în picioare, extremități reci,

Dificultăți de respirație, amețeală, unghii fragile, dureri de cap.

Un plan de alimentație optim pentru anemia feriprivă conține alimente bogate în fier și alte vitamine esențiale și alimente care favorizează absorbția fierului.

Alimentele conțin două tipuri de fier: hem și non-hem. Fierul hem se găsește în alimente de origine animală, mai ales în carne, ficat și fructe de mare. Fierul non-hem este conținut de diverse alimente de origine vegetală și alimente fortificate cu fier. În acest sens sunt recomandate următoarele alimente:

  • carnea roșie, în special ficatul, rinichii, carnea de vită, carnea de miel
  • peștele și fructele de mare. Tonul la conservă sau proaspăt, macroul și somonul sunt cei mai bogați în acest nutrient
  • gălbenușul de ou
  • leguminoasele: fasole boabe uscată, linte, năut, mazăre
  • oleaginoase : semințe de susan (pasta de susan), seminţe de floarea soarelui, semințe de dovleac, semințe de cânepă, fistic, migdale dulci, alune de pădure, nuci, caju
  • legume cu frunze verzi: spanac, salata verde, varza kale, frunze pătrunjel, broccoli
  • drojdia de bere
  • cereale (germenii de grâu, ovăz, hrişcă, orz, secară, mei, porumb).
  • fructe uscate(smochine, prune)

Fierul din sursele animale se absoarbe mult mai bine decât cel din surse vegetale.

Absorbția fierului crește în prezența vitaminei C, astfel încât produsele de origine animală și leguminoasele se asociază întotdeauna cu salate de legume (frunze verzi) și lămâie.

O anemie la care simptomele nu sunt pregnante, poate fi tratată prin creșterea consumului de alimente bogate în fier, obținându-se o amelioare.

Cel mai probabil, dacă suferi de anemie, va fi nevoie să iei un medicament cu prescripție sau un supliment alimentar până când nivelul de fier se va corecta. (Foto: pixabay.com)

Citește și: Legume şi fructe congelate?

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *