Cancerul ovarian depistat cu datele cardului de fidelitate de la farmacii

Cancerul ovarian depistat cu datele cardului de fidelitate de la farmacii

Cancerul ovarian, în stadiile incipiente, prezintă simptome neclare. Astfel, unele persoane cumpără medicamente de la farmacie pentru a-și atenua simptomele în loc să viziteze medicul de familie, deoarece nu cred că starea lor este gravă.

Aceste simptome timpurii pot include pierderea poftei de mâncare, dureri de stomac și balonare. Acest lucru duce la diagnosticarea tardivă a multor persoane cu cancer ovarian, adesea când cancerul s-a răspândit deja și când probabilitatea lor de supraviețuire a scăzut mult.

Datele cardului de fidelitate privind achizițiile de medicamente fără prescripție medicală ar putea ajuta la identificarea mai devreme a femeilor care se confruntă cu cancerul ovarian, conform unui studiu Cancer Research UK.

Primul studiu de acest fel al cardului de loialitate al cancerului (CLOCS) a analizat dacă există o legătură între diagnosticul de cancer ovarian și antecedentele de cumpărare fără prescripție medicală de medicamente pentru durere și indigestie, cum ar fi analgezice și ajutoare digestive, ca antiacidele.

Studiul pe aproape 300 de femei a constatat că achizițiile de medicamente pentru durere și indigestie au fost mai mari la femeile care au fost ulterior diagnosticate cu cancer ovarian, comparativ cu femeile care nu aveau cancer ovarian.

Această schimbare a achizițiilor a putut fi observată cu opt luni înainte de diagnosticare

Descoperirile ar putea ajuta la identificarea persoanelor care ar putea avea cancer ovarian într-un stadiu mai devreme. Aceasta este una dintre cele mai eficiente modalități de a îmbunătăți supraviețuirea.

93% dintre persoanele diagnosticate cu cancer ovarian supraviețuiesc bolii timp de 5 ani sau mai mult dacă sunt diagnosticate în stadiul cel mai incipient (etapa 1). Din păcate, doar 13% supraviețuiesc când sunt diagnosticate în ultima etapă (etapa 4).

La studiu au participat 283 de femei

Studiul a inclus date despre cardul de fidelitate de la 283 de femei din Marea Britanie. Dintre acești participanți, 153 au fost femei care au fost diagnosticate cu cancer ovarian. 120 au fost femei care nu au fost diagnosticate cu cancer ovarian. Cercetătorii au studiat istoricul de cumpărare de la femei în valoare de șase ani.

Te-ar putea interesa și: Produse cosmetice pentru copii potențial cancerigene

Participanților li s-a cerut, de asemenea, să completeze un scurt chestionar despre factorii de risc pentru cancerul ovarian, împreună cu simptomele pe care le-au experimentat (dacă există) și numărul de vizite la medicul de familie în anul care a precedat trimiterea sau diagnosticul de cancer pentru cazuri.

În medie, participanții cu cancer ovarian au început să-și recunoască simptomele cu aproximativ 4 luni și jumătate înainte de diagnostic. Dintre cei care au vizitat un medic de familie pentru a-și verifica simptomele, prima vizită a avut loc, în medie, cu trei luni și jumătate înainte de diagnostic.

Cercetătorii spun că este nevoie de mai multe cercetări pentru a confirma concluziile lor. Ei speră că studii mai ample cu pacienți diagnosticați în diferite stadii vor putea susține și întări aceste rezultate.

Echipa de cercetare va continua acest lucru prin investigarea dacă achizițiile de produse fără prescripție medicală ar putea fi utilizate într-un mod similar pentru alte tipuri de cancer. Se vor urmări cancerele de stomac, ficat și vezică urinară – toate acestea au, de obicei, simptome nespecifice.

Sursa: Cancer Research UK study