Supraprotecția inhibă dezvoltarea copilului
Autor: Iren A. Ioniţă, specialist în terapia de recuperare a copilului cu TSA, manager general Papillon Clinique
Supraprotecţia părinților, îndeosebi a mamei, descurajează încercările temerare ale copilului.
Copiii au un curaj nativ, ei vor mereu să ajungă să facă lucruri ca și ceilalți. Teama că s-ar putea lovi, murdări, că nu a mâncat suficient, că poate obosi într-o activitate, că se frustrează dacă nu primește cel puțin același lucru ca și alt copil și atitudinea protectoare prin îndepărtarea oricărui posibil pericol, inhibă dorința copilului de a explora. Treptat, supraprotecţia îl determină să nu își mai dorească să încerce, se izolează, începe să aibă frici induse de teama că s-ar putea lovi sau murdări, lucruri firești de altfel la vârstă copilăriei mici.
Explorarea înseamnă cunoaștere, învățare, satisfacerea nevoilor senzoriale, dezvoltare motorie, coordonare, dezvoltarea autonomiei, motivare și, nu în ultimul rând, socializare. Toate acestea trebuie să se întâmple în prezența adultului care are rolul de a supraveghea jocul, de a ajuta în realizarea unor încercări, de a încuraja și de a se bucura alături de copil pentru victoriile acestuia.
Supraprotecția și abilitățile pentru școală
Un copil va ajunge un elev bun la școală dacă are dezvoltate abilități la vârstă preșcolară:
? Orientarea spațială și temporală
? Echilibru corpului și coordonare
? Memorie și cunoștințe adecvate vârstei
? Inițiativă și joc de rol
? Echilibru emoțional
? Dacă știe că are susținere și primește încurajări
Copilul ținut departe de întâmplările firești, își ridică bariere, se retrage, devine trist și neinteresat, se refugiază în stereotipii, își construiește propriile reguli și ajunge să nu știe să comunice, pentru că îi lipsește motivația. Bucuria unei năzdrăvănii va fi înlocuită de teama de a nu fi la înălțimea cerințelor, de frustrarea că nu va reuși. Atunci când copilul începe o activitate, el de fapt își construiește o strategie, care se bazează pe logică, pe o secvenţialitate a acțiunilor.
Încurajările justificate întăresc în mintea copilului faptul că acel tip de acțiune este pozitiv, că ceea ce a realizat este datorită lui și că v-a primi aprecieri dacă v-a continuă în același mod, ceea ce este valabil și la adult.
De ce să ne concentrăm pe acțiunile negative când este mult mai constructiv să încurajăm încercările pozitive ale copilului
Dezvoltarea copilului se întâmplă și atunci când:
? Sare în bălți, pentru că înțelege cum e să fii ud, dar liber
? Se cațără în copaci, deoarece vede lumea cu alți ochi
? Țipă, își aude vocea și puterea ei
? Merge desculț, explorează și înțelege glasul pământului
? Aleargă prin ploaie, ascultă și înțelege magia naturii
? Sparge un vas, înțelege că uneori finalul poate fi trist, ajută-l să strângă și să continue în alt fel
? Mâzgălește pereții, vrea să se exprime plastic
Lasă deoparte supraprotecția! Încurajează copilul să viseze și să se dezvolte, pășește alături de el pe drumul vieții, dar niciodată în locul lui !
Echipa Papillon Clinique are o abordare optimistă în ceea ce privește dezvoltarea oricărui individ și explorează la maxim resursele interioare are fiecărui copil și ale familiei acestuia. Prin complexitatea serviciilor terapeutice și o abordare coerentă reușim să creștem performanțele fiecărui copil ajutat de familia sa și de expertiza echipei. Motivația noastră este încrederea în actul terapeutic și eficienta protocolului de intervenție.
Dacă ești părinte și vrei să primești informații de la specialiști, vrei să dezvolți abilitățile copilului tău, să gestionezi mai bine supraprotecția sau te confrunți cu o tulburare în dezvoltarea lui, îți recomandăm o programare pentru evaluare psihomotrică și îți punem la dispoziție o echipa care lucrează zilnic la transformarea și evoluția personală a fiecărui beneficiar.
Programări la tefefon: 0722.297527
Citeşte şi: Febra la copii
One thought on “Supraprotecția inhibă dezvoltarea copilului”
Comments are closed.