Rolul logoterapiei în deficiența de auz

Rolul logoterapiei în deficiența de auz

Copilul cu deficiență de auz se găsește într-o situație specială, deoarece limitarea perceperii unei anumite categorii de stimuli duce la blocarea înțelegerii mediului exterior, ceea ce înseamnă afectarea dezvoltării și a limbajului.

Limbajul verbal este produsul integrării mai multor componente sau subsisteme, are un rol important în dezvoltarea fiecărei persoane și e rezultantă a activității psihice și a percepțiilor auditive. Limbajul nu apare spontan, se realizează în mai multe etape de dezvoltare prin însușirea deprinderilor treptat, încă din prima zi de viață și în urma unui proces de exersare a organelor fonoarticulatorii.

În ceea ce privește diagnosticarea copiilor cu deficiență de auz s-au făcut pași importanți ca urmare a dezvoltării tehnologiei. Astfel o prima investigație medicală se face încă din primele zile de viață și are caracter obligatoriu. Cu cât se întârzie diagnosticarea și recuperarea auzului, cu atât copilul va înregistra dificultăți de învățare și adaptare, iar ulterior rezultatele vor întârzia să apară.

Performanțe s-au înregistrat și în domeniul intervenției existând variante de protezare, sisteme FM, implantul cohlear. În cazul copiilor cu deficiență de auz profundă implantul cohlear reprezintă mijlocul de acces spre sunetele verbal.

Bebelușii cu deficiență de auz prezintă o vocalizare mai săracă, iar în jurul vârstei de 18 luni se poate observa destul de evident că relația interpersonală cu adultul este deformată sau absentă, rareori răspunde la nume, are întârzieri în dezvoltarea vorbirii și goluri în general. Intervenția timpurie este esențială în dezvoltarea copilului și este necesar să participle la procesul de recuperare: părinți, medici, audiologi, psihopedagogi, terapeuți, logopezi, educatori.

Intervenția chirurgicală de implantare cohlear se face la copiii peste 12 luni, la care se constată prin analize specializate o pierdere a auzului profundă și la care protezele auditive nu au dat rezultate sau la adulții care au o pierdere de auz de la severă la profundă.

Unii pacienți se pot adapta foarte repede cu implantul, alții au nevoie de o adaptare mai îndelungată. Experiența de adaptare, după intervenție, a fiecăruia este unică, dar specialiștii vorbesc despre avantajele intervenției timpurii și optimizarea rezultatelor în cazul unui implant cohlear.

Întotdeauna implantul cohlear trebuie să fie urmat de logoterapie, deoarece la copiii cu deficiență de auz procesul autoreglării vorbirii este exclus.  Copilul tebuie învățat să recunoască tonalități, sunete și să realizeze transferul acustic.

Însușirea limbajului are la bază mai multe componente: componenta senzorio-motorie, componenta intelectuală și componenta afectivă, necesare în egală măsură în procesul de recuperare.

Procesul formării abilităților de comunicare la copiii cu deficiențe de auz este condiționat de:

  • nivelul deficitului auditiv;
  • prezența eventualelor deficiențe asociate;
  • momentul și corectitudinea diagnosticării;
  • tipul protezării;
  • calitatea programului de intervenție și recuperare.

Echipa PAPILLON CLINIQUE, instituie procedee specifice și strategii logopedice pentru ca rezultatele recuperării auditive să fie cât mai bune, copilul să se bucure de normalitate, iar familia să poată participa activ la acest proces.

Autor : Autor: Iren A. IONIȚA – Terapeut, specialist în recuperarea copiilor cu dizabilități și logopedie specială

www.papillonclinque.ro / Foto: pixabay.com

Citește și: Aloe vera, 5 beneficii pentru sănătate

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *