Poftele alimentare, tu cum reuşeşti să le controlezi?

Poftele alimentare, tu cum reuşeşti să le controlezi?

Cu toţii avem momente când ne e poftă de anumite alimente. Poftele alimentare ne determină, de cele mai multe ori, să mâncăm fără a ne fi foame.

Dacă senzaţia de foame apare atunci când stomacul sintetizează un hormon (grelina – supranumit şi „hormonul foamei”), se pare că poftele apar din cauza hormonului de stres, numit cortizol. Stresul ne determină să mâncăm alimente dulci sau grase, deoarece consumul lor este asociat cu plăcerea.

Dereglările hormonale, care pot fi induse şi de un regim alimentar neechilibrat face ca poftele alimentare să se intensifice. În acest caz, se impune consultul medical de specialitate. De asemenea, anumite deficite de vitamine şi minerale din organism se traduc prin apariţia senzaţiei de poftă.

Poftele alimentare se intensifică, printre altele, atunci când:  avem o alimentaţie sau o dietă restrictivă, suntem stresaţi, plictisiţi, deprimaţi, frustraţi, singuri,  organismul a acumulat multă oboseală pe fondul lipsei de somn, suntem asaltaţi vizual şi olfactiv de anumite alimente sau avem o personalitate centrată pe principiul plăcerii.

Câteva dintre poftele alimentare:

  • Pofta de dulce/ciocolată poate semnaliza o nevoie de energie a organismului (a primit mai puţine calorii decât necesarul), stare de hipoglicemie, deficit de crom, deficit de magneziu. Poate avea şi componenţa psihică: nevoie de relaxare, nevoie de iubire. Consumul de dulciuri stimulează secreţia de serotonină, „hormonul fericirii”.
  • Pofta de sărat indică o lipsă de sodiu, calciu, potasiu. Poate semnala şi o stare de deshidratare (diaree, transpiraţie excesivă),  hipertensiune arterială, inflamaţii renale.
  • Pofta de acru (murături, lămâi, borş) apare în urma unui consum crescut de grăsimi şi alcool sau poate anunţă unele afecţiuni gastrice, hepato- biliare.
  • Pofta de cafea poate indica o carenţă de fosfor, sulf, fier. Simţim nevoia de a ne începe ziua cu o cafea, deoarece aceasta stimulează activitatea neuronală şi creşte nivelul de adrenalină.
  • Pofta de pâine indică o lipsă de azot, care poate fi găsit în alimente proteice.
  • Pofta de ceva gras o simţim de obicei în anotimpul rece şi ne ajută în lupta cu frigul. Poate indica o hipotiroidie, anemie, insuficienţă corticosuprarenală.

Pe de altă parte, lipsa apetitului alimentar poate avea semnificaţie fiziologică (febră, greaţă), psihologică (depresie, anxietate) dar şi patologică (afecţiuni gastrice, boli hepatice şi alte boli grave). (Foto: picjumbo.com)

Autor: Mariana Chelariu, specialist în Nutriţie şi Dietetică

www.marianachelariu.ro

Citeşte şi: 5 beneficii aduse de uleiul de susan

One thought on “Poftele alimentare, tu cum reuşeşti să le controlezi?

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *