Modele de alimentație sănătoasă pentru a trăi mai mult (studiu)

Modele de alimentație sănătoasă pentru a trăi mai mult (studiu)

Vă puteți reduce riscul de deces prematur, din orice motiv, cu aproape 20%, doar mâncând mai multe alimente din unele modele de alimentație sănătoasă, arată unui nou studiu.

Oamenii care au urmat cu mai multă atenție oricare dintre modelele de alimentație sănătoasă au fost mai puțin expuși decesului din cauza cancerului, bolilor cardiovasculare, respiratorii și neurodegenerative.

Toate modelele un pus accentul pe consumul de cereale integrale, fructe, legume, nuci și leguminoase.

Cea mai bună dietă pentru 2023 este stilul de alimentație mediteranean

Rezultatele studiului, publicat în jurnalul JAMA Internal Medicine, arată că „există mai multe modalități de a mânca bine și de a obține beneficiile aferente sănătății”, a spus dr. David Katz, specialist în medicina stilului de viață.

Oamenii se plictisesc adesea de un singur mod de a mânca, a spus coautorul studiului, dr. Frank Hu, „deci aceasta este o veste bună. Înseamnă că avem multă flexibilitate în ceea ce privește crearea propriilor noastre modele alimentare sănătoase, care pot fi adaptate preferințelor alimentare individuale, condițiilor de sănătate și culturilor”.

„De exemplu, dacă mănânci sănătos mediteranean și după câteva luni vrei să încerci ceva diferit, poți trece la o dietă DASH (Dietary Approaches to Stop Hypertension) sau poți trece la o dietă semi-vegetariană”, a spus Hu, profesor de nutriție și epidemiologie și președinte al departamentului de nutriție de la Harvard T.H. Şcoala de Sănătate Publică Chan.

Un studiu pe termen lung

Studiul a urmărit obiceiurile alimentare ale a 75.000 de femei și a peste 44.000 de bărbați, pe parcursul a 36 de ani. Niciunul dintre bărbați și femei nu avea boli cardiovasculare la începutul studiului și puțini erau fumători. Toți au completat chestionare de mâncare la fiecare patru ani.

Hu și echipa sa au punctat participanții cu privire la cât de îndeaproape au urmat patru stiluri de alimentație sănătoasă, care sunt sincronizate cu ghidurile alimentare actuale din SUA.

Una este dieta mediteraneană, care accentuează consumul de fructe, legume, cereale integrale, nuci, leguminoase, pește și o cantitate mare de ulei de măsline. „Acest model alimentar pune accent pe grăsimile sănătoase, în special pe grăsimile mononesaturate, pe lângă alimentele pe bază de plante și alcoolul moderat”, a spus Hu.

Următoarea se numește dieta sănătoasă pe bază de plante, care se concentrează și pe consumul mai multor produse vegetale, dar oferă puncte negative pentru toate produsele de origine animală și orice alcool.

Indexul de alimentație sănătoasă urmărește dacă oamenii respectă regulile nutriționale de bază din SUA, care subliniază alimentele sănătoase, pe bază de plante, fără carne roșie și procesată și descurajează consumul de zahăr adăugat, grăsimi nesănătoase și alcool.

Te-ar putea interesa și: Atacul ischemic tranzitoriu, primele semne

Indicele de alimentație sănătoasă alternativă a fost dezvoltat la Harvard, a spus Hu, și folosește „cele mai bune dovezi disponibile” pentru a include alimente și nutrienți asociate cu un risc mai scăzut de boli cronice.

Constatări în funcție de boală

După ce modelul alimentar al fiecărei persoane a fost punctat, participanții au fost împărțiți în cinci grupuri. De la cea mai mare la cea mai scăzută aderență la unul sau mai multe dintre modelele de alimentație.

Cea mai înaltă calitate a dietei în comparație cu cea mai scăzută a fost asociată cu o reducere cu aproximativ 20% a mortalității de toate cauzele.

Studiul a constatat, de asemenea, reduceri ale riscului de deces din cauza anumitor boli cronice dacă oamenii și-au îmbunătățit dieta în timp.

Participanții care și-au îmbunătățit sănătatea alimentației cu 25% și-au redus riscul de a muri din cauza bolilor cardiovasculare cu un interval de 6% până la 13% și de a muri din cauza cancerului cu 7% până la 18. A existat și o reducere cu până la 7% a riscului de deces prin boli neurodegenerative, cum ar fi demența.

Reducerea mortalității prin boli respiratorii a fost de 35% până la 46%.

Care este concluzia acestui studiu amplu, pe termen lung?

„Nu este niciodată prea târziu pentru a adopta modele de alimentație sănătoasă, iar beneficiile unei diete sănătoase pot fi substanțiale în ceea ce privește reducerea totală a deceselor premature și a diferitelor cauze ale morții premature”, a spus Hu.

„Oamenii au, de asemenea, multă flexibilitate în ceea ce privește crearea propriului model alimentar sănătos. Dar principiile comune – consumul mai multor alimente pe bază de plante și mai puține porții de carne roșie, carne procesată, zahăr adăugat și sodiu – ar trebui să existe, indiferent de tipul de dietă pe care doriți să o creați.”

Sursa: JAMA Internal Medicine