Imunitatea în sezonul rece

Imunitatea în sezonul rece

Imunitatea noastră în sezonul rece e foarte importantă, iar alimentația are un rol determinant pentru sănătate. De aceea, în această perioadă, alimentația trebuie să fie diversificată, adecvată vârstei și adaptată în permanență nevoilor calorice.

Organismul are nevoi speciale iarna, este mai vulnerabil, din cauza temperaturilor scăzute, astfel că  este important să știm care sunt acele alimente pe care trebuie să le includem în dieta zilnică.

Probioticele – se cunoaște că imunitatea vine din interiorul tubului digestiv. Probioticele se regăsesc în proporţie de 70-80%  la nivelul intestinului, unde intră în compoziţia florei intestinale, au rol în împiedicarea dezvoltării microorganismelor patogene care pot cauza infecţii și  cresc răspunsul imunologic al intestinului, întărind imunitatea și capacitatea noastră de a ne apăra. Acestea se regăsesc în special în alimente obţinute în urma fermentării: iaurtul, kefirul și murăturile: varza, castraveţii, gogonelele, conopida.

Supele și ciorbele sunt o alegere foarte bună toamna și iarna atunci când dorim să ne întărim imunitatea. Pe de o parte, furnizează caldură corpului, iar pe de altă parte, facilitează o hidratare imediată. Ele sunt combinația perfectă dintre glucidele din legume și făinoase (tăiței), proteinele din carne sau leguminoase (fasole, linte), vitaminele B din borș și vitamina C din sucul de roșii și verdețuri (pătrunjel, leuștean).

Produsele lactate fermentate cât mai diverse, deoarece sunt bogate în bacterii benefice pentru organism, care ne ajută să ne refacem flora intestinală, protejând stomacul. Brânzeturile fermentate se obţin fie prin procesul de fermentaţie care are loc în mod natural, fie prin adăugarea în produsele lactate a unor bacterii numite lactobacilli – prezente în cantităţi mici inclusiv în organismul uman, făcând parte din categoria bacteriilor de care corpul are nevoie pentru a fi sănătos. Din categoria lactatelor fermentate care ajută imunitatea fac perte iaurturile, laptele bătut, chefirul, brânza cheddar, gouda, brânzeturile cu mucegai, cașul fermentat, brânza de burduf.

Legumele și fructele de sezon protejează sistemul imunitar prin conținutul ridicat de vitamine, minerale, fitonutrienți și fibre. Procurați din piețele locale rădăcinoasele (morcov, țelină, sfeclă, pătrunjel, cartofi), varza albă și varză roșie, ciuperci, ridiche neagră, dovleac. La capitolul fructe bazați-vă pe mere, pere, fructe de pădure și cătină (congelate), dar și pe citrice, kiwi, banane.

Pește, carne, oua și  leguminoase – pentru proteine de calitate, fier, vitamina B12. Proteinele au rol structural și sunt vitale constituirii celulare, hormonilor, enzimelor și anticorpilor. Fără o cantitate adecvată de proteine la fiecare masă, nu putem funcționa normal, devenim apatici, obosiți și deprimați.

Nuci și semințe pentru seleniu și zinc.

Condimentele favorizează funcția vasodilatatoare a corpului, în legatură directă cu termoreglarea. Consumul de piper, cuișoare, scorțișoară, curcuma, chili, contribuie la creșterea temperaturii corporale. Usturoiul favorizeaza producerea de anticorpi. Ghimbirul are  proprietăţi antiinflamatoare şi antibacteriene. Condimentele facilitează și reducerea consumului de sare.

Produsele apicole – mierea, lăptișorul de matcă, polenul, propolisul. Datorită conținutului ridicat de substanțe nutritive esențiale organismului, ajută la îmbunătățirea stării generale de sănătate, la întărirea sistemului imunitar, la încetinirea procesului de îmbătrânire și la creșterea nivelului de energie.

Infuziile sau ceaiul, ca și condimentele, ajută la menținerea unei temperaturi corporale ridicate și au componente care favorizează și potențează funcționarea sistemului imunitar.

Alături de alimentație, pentru imunitatea noastră sunt importante și activitatea fizică de minim 30 minute pe zi, pe cât posibil în aer liber (mers susținut), somn 7-8 ore pe noapte, suplimentele alimentare cu vitamina D3 și acizi grași omega 3, păstrarea greutații în limite normale. (Foto: pixabay.com)

Autor: Mariana Chelariu, specialist în Nutriţie şi Dietetică

www.marianachelariu.ro

Citește și: Refluxul gastroesofagian la copil

2 thoughts on “Imunitatea în sezonul rece

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *