Importanța unui somn odihnitor

Importanța unui somn odihnitor

Autor: Alexandra Pavăl, fizioterapeut Kineto Family

Timp de mai multe sute de ani, s-a crezut ca somnul este pur și simplu o stare pasivă, în care corpul și mintea se odihnesc sau, așa cum credea Aristotel, o perioadă lipsită de importanță marcată de absența percepțiilor senzoriale obișnuite.

Somnul este un proces fiziologic esențial atat pentru om ajutând creierul și organismul să se dezvolte armonios și să funcționeze bine. Atunci cand dormim putin, suntem mai putin eficienti, suntem obosiți și nervoși și ne îmbolnăvim mult mai repede. Este o nevoie fizologică de bază, asemenea setei și foamei, fară de care nu putem exista.

Iată ce probleme ne poate aduce lipsa unui somn de calitate:

  • Afectează indicele masei musculare.
  • Afectează programele de slăbire.
  • Afectează performanța antrenamentelor.
  • Crește riscul apariției accidentărilor.
  • Crește riscul apariției bolilor cardiovasculare.
  • Scade nivelul de energie.
  • Afectează grav nivelul de motivație.
  • Afectează sistemul imunitar.

Iată cateva dintre sfaturile pentru un somn sănătos :

  1. Menținerea unui orar regulat de culcare

Indiferent de cum dormi,  încearcă să te trezești la aceeași oră în fiecare zi. Dacă vrei să recuperezi somnul pierdut în weekend, nu vei reuși decât să te trezești mult mai greu luni dimineața.

De asemenea, mergi la culcare la aceeași oră seara.

  1. Crearea unei atmosfere relaxante în dormitor

Pentru persoanele cu insomnie este deseori dificil să-și modifice orarul de culcare deoarece perioada până la adormire este foarte lungă, necesitând o perioadă îndelungată de relaxare. De aceea este foarte utilă crearea unei atmosfere relaxante în dormitor.

În dormitor trebuie să fie liniste, aerisit, temperatura în jur de 18 grade Celsius, pat comfortabil. Înainte de adormire vă puteți concepe un ritual de relaxare, cititul unei cărți, ascultarea unor melodii liniștitoare sau al unei cărți audio, o baie caldă.

  1. O dietă echilibrată și exercițiu fizic regulat

Se recomandă ca cina sa fie seara devreme, și trebuie evitat consumul de alimente grele (cu grăsimi) și condimente, cu minim două ore înainte de culcare.

  • Evitați consumul de alcool inainte de culcare; deși alcoolul scade latența somnului, adormire mai rapidă, acesta îi modifică calitatea, cu treziri în noapte.
  • Diminuați consumul de cafea, aceasta poate determina tulburări de somn chiar și la 10 – 12 ore de la consum. Iar bauturile cofeinizate acționează ca diuretice. Regula ar fi sa nu mai beți cafea după prânz.
  • Renunțați la fumat deoarece fumatul determină tulburări de somn. Nicotina este un stimulant ce interferă cu somnul. De asemenea, fumătorii suferă de sevraj la nicotina în timpul nopții, ceea ce afectează odihna.

La fel de important este și exercițiul fizic in timpul zilei, cel putin 20 – 30 de minute pe zi, care pot fi împărțite în funcție de toleranța individuală în reprize de câte 5 – 10 minute de plimbat alert, gradinărit, treburi casnice. Trebuie ca eforul fizic să fie făcut dimineata sau spre prânz, preferabil nu seara deoarece exercițiul fizic stimulează corpul și crește temperatura. Exercițiile de relaxare, strecthing, yoga pot facilita apariția somnului.

  1. Controlul stresului și al anxietății

Persoanele anxioase, stresate, furioase au deseori dificultati de adormire sau se trezesc frecvent în cursul nopții. Acesta este un semnal că stresul și anxietatea trebuie controlate. Este necesar să vă întelegeți motivele de îngrijorare și să vă controlați atitudinea gâdind pozitiv. Învățați cum să vă manageriați eficient timpul, să faceți fată stresului și să gândiți calm, în perspectiva; astfel, veti putea avea un somn mai bun.

Tehnicile de relaxare pentru ameliorarea somnului pot fi benefice tuturor, dar în special celor cu dificultăți de adormire. Practicarea unor tehnici de relaxare înainte de culcare reprezintă o modalitate excelentă de liniștire, de calmare a gândurilor și pregătire pentru somn.

Punând în practică aceste sfaturi o să vă simțiți mult mai odihnit, relaxat și cu dorință de muncă.

Kineto Family

Suceava, Str. Mihai Viteazul, Nr. 26 / 0742 742 743

www.kinetofamily.ro

Citește și: Ceaiul de mușețel: proprietăți și beneficii

One thought on “Importanța unui somn odihnitor

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *