Cum pot preveni părinţii tulburările de pronunţie?

Cum pot preveni părinţii tulburările de pronunţie?

Autor : Autor: Iren A. IONIȚA – Terapeut, specialist în recuperarea copiilor cu dizabilități și logopedie specială

Tulburările de pronunție sau de articulație sunt cele mai frecvente tulburări de limbaj și comunicare.

Cea mai întalnită formă de tulburare de pronunție la copii este dislalia, în care apar omisiuni sau înlocuiri ale sunetelor, chiar deformări în vorbire, dând un aspect “peltic” sau în cazuri grave putând merge până la vorbire greu inteligibilă.

La copiii la care observam tulburările de pronunție sau întârzieri în dezvoltarea limbajului, logopedul foloseşte tehnicile de bază ale logopediei şi exerciţii specifice pentru corectarea diverselor probleme. La cei cu alte afectiuni neurologice, abordarea presupune parcurgerea anumitor etape, în funcţie de abilităţile copilului şi de gradul de afectare.

Mediul familial poate constitui un factor declanșator cand apar tulburările de pronunție. Însă, chiar şi atunci când cauza tulburării de pronunţie este alta, mediul familial şi modul în care familia se raportează la copilul cu tulburări de pronunţie constituie o condiţie agravantă a tulburării, atunci când sunt necunoscute sau ignorate câteva aspecte, care ţin de specificul tulburării şi de psihologia copilului.

Din această perspectivă, este esenţial ca părinţii  să cunoască şi să respecte câteva reguli, pentru a preveni instalarea sau agravarea deficienţelor şi a ajuta copilul în procesul corectării:

👉 Încurajarea gânguritului, acesta fiind prima formă de comunicare la copilul mic;

👉 Dialogul părinților cu copilul, stimulează interesul copilului spre comunicare. Până la vârsta de 2-3 ani deși copilul nu se poate exprima, el înțelege, are dezvoltat limbajul receptiv și mai puțin cel expresiv.

👉 Vorbirea adultului trebuie să fie clară și calmă, expresivă și ritmată pentru a ajuta copilul să înțeleagă corect.

👉 Mimica facială a adultului și formarea deprinderii copilului de a privi în ochi interlocutorul, dezvoltă stimularea vizuală și învățarea pronunției corecte prin imitație.

👉 Stimularea vorbirii în propoziții după vârsta de 2 ani, mai întâi propoziții simple urmând treptat și cele complexe.

👉 Cititul poveștilor începe de la cărți cu imagini viu colorate și continuă cu povesti ușoare și scurte sau poezii.

👉 Învățarea de cântece și poezii scurte ajută la stimularea memoriei.

👉 Antrenarea copilului în activități zilnice care să presupună formarea legăturii dintre obiect și cuvânt poate ajuta mult pentru a limita tulburările de pronunție.

În situația în care copilul și familia nu pot depăși anumite praguri și au nevoie de sprijin de specialitate este important să se intervină timpuriu pentru a nu afecta dezvoltarea globală a copilului.

Colaborarea terapeutilor cu parinții este benefică pentru copil deoarece familia este resursă pentru copil, iar aplicarea principiilor terapeutice acasă aduce continuitate programului de recuperare.

Ne ocupăm, la PAPILLON CLINIQUE, de educarea şi reeducarea limbajului. Rolul nostru este acela de a restaura şi stabiliza limbajul, prin aplicarea diferenţiată a tehnicilor specifice. Evită tulburările de pronunție si programează acum o evaluare logopedică pentru copilul tău , la telefon 0722 297 527. www.papillonclinique.ro

Citeşte şi: Covid-19: purificatoare de aer care reduc riscul de infecție în școli

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *