Cina, ce și cât mâncăm?

Cina, ce și cât mâncăm?

Cina, pentru mulți, reprezintă adesea singura masă pe care o mâncăm împreună cu familia sau cu prietenii. Trebuie să o planificăm atent, să fie echilibrată din punct de vedere caloric și nutritiv, să fie cea mai ușoară dintre cele trei mese principale ale zilei.

Metabolismul este adaptat perioadelor zilei, spre seară, nevoile energetice ale organismului scad și trebuie să avem grijă la cât și ce mâncăm, deoarece surplusul de energie provenit din alimente va merge direct spre celulele adipoase, deci, ne vom îngrășa.

În timpul nopţii, funcţiile noastre vitale au nevoie numai de energia minimă necesară funcționării, de metabolismul bazal. Este important să cunoaştem acest comportament metabolic şi să ne adaptăm, deoarece astfel ne vom menţine sănătoşi şi nu vom lua în greutate.

Cina trebuie să conţină nutrienţi care să ne dea senzaţia de saţietate, dar cu bună digestibilitate, să ne ajute la menținerea unei greutăți optime pe termen lung și să aducă un somn odihnitor.

Când luăm cina?

Este foarte importantă ora la care iei cina: cu 3-4 ore înainte de culcare. De ce?  Ca să îi oferi organismului timpul necesar pentru a-și face digestia, să eviți apariția balonărilor și a altor probleme digestive care pot să alunge un somn odihnitor.

Ce alegem pentru cină?

Pentru o cină sănătoasă și echilibrată nutrițional, puteti alege din următoarele alimente, în cantitățile potrivite cu nevoile individuale:

  • cărnuri slabe: pui, curcan, vită, pește, pregătite simplu, dietetic, fără prăjeli
  • brânzeturi/lactate cu conținut redus de grăsimi
  • legume și vegetale sub formă de salate sau supe cremă
  • cereale integrale (pâine, paste, orez) în cantitate limitată. Dacă suntem într-o perioadă când vrem să scădem în greutate, limităm ponderea acestei categorii.

Ce trebuie să evităm seara?

  • mese copioase și bogate în grăsimi
  • pâinea albă
  • dulciurile de orice fel
  • sucurile de fructe și chiar fructele
  • cafeaua și produsele cu cofeină
  • alcoolul (se consumă doar ocazional și în cantitate redusă)

Autor: Mariana Chelariu, Nutriţie şi Dietetică www.marianachelariu.ro

Foto: Viktor Hanacek

Citește și: Merele verzi, 8 beneficii incredibile

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *