Anxietatea, remedii naturale

Anxietatea, remedii naturale

Anxietatea este una dintre cele mai răspândite tulburări ale afectivității, ca o consecință firească a vieții trăite într-o societate înstrăinată de natură, în care dispare, treptat, respectul valorilor morale, lipsește sentimentul unui viitor asigurat și apar, tot mai frecvent, excese de violență.

Omul modern a devenit mai vulnerabil ca niciodată în fața stresului general, a vieții sedentare și a viciului supraalimentației necontrolate. Toţi acesti factori contribuie la afectarea sănătății fizice și psihice, uneori pe termen îndelungat.

Anxietatea constă într-o stare de teamă, neliniște, agitație, nesiguranță și nervozitate, care provoaca o tensiune interioară și tulburări neurovegetative (dispnee, paloare, tahicardie, transpirație excesivă). Se întâlnește frecvent în nevroze, confuzii mentale, depresie psihică, melancolie și schizofrenie. Din statistici rezultă că 6,5% din populația lumii suferă de această boală.

Cauzele anxietății sunt legate de schimbările radicale apărute în decursul vieții sau în urma unor evenimente care induc stări de neliniște, depresie psihică ăi stres intens. Formele de anxietate sunt: fobiile sociale, fobii specifice, tulburări obsesiv-compulsive, tulburări de stres post-traumatic și atacul de panică, o forma acută a anxietății. Acesta constă dintr-un complex de reacții fiziologice ale organismului, cu producerea de către glandele suprarenale a unor cantități crescute de hormoni, în principal adrenalină. Prin aportul sporit de adrenalină, se creează o stare inexplicabilă de panică, cu un sentiment de moarte iminentă.

Atacurile de panică apar în orice moment din zi sau noapte și pot dura de la câteva secunde până la o oră. Din momentul apariției bolii, survin reacții specifice la nivelul sistemului nervos, al aparatului digestiv și cardiovascular, separate sau cumulate.                                              

Există multe metode care pot fi de ajutor în situații de stres, pentru a diminua nivelul anxietății. În funcție de cauzele subconștiente, care au declanșat starea de anxietate, se pot adopta măsurile corespunzătoare.

În uz intern, au efecte sedative, prin calmarea sistemului nervos, echilibrarea stărilor de anxietate și reducerea palpitațiilor, mai ales în atacul de panică:

  • infuzii din flori de tei, lavandă, mușețel și iasomie (2-3 grame flori uscate la 200 ml apă clocotită, se infuzează acoperit 5 minute și se beau 2-3 căni pe zi, între mese sau înainte de culcare), având efecte în combaterea anxietății și a insomniei;
  • infuzie din frunze de roiniță, flori și frunze de păducel, mâțișori de salcie sau frunze de rozmarin;
  • infuzie din herba de sunătoare și talpa gâștei, cu efecte calmante și în cazuri de claustrofobie și agorafobie, într-un tratament de minimum 3 luni;
  • infuzie din conuri de hamei și rădăcini de obligeană;
  • infuzie din rădăcini de valeriană, cu efecte sedative contra stresului, a tulburărilor apărute în sistemul nervos și ale stărilor sufletești, fără a da dependență;
  • infuzie din flori de portocal amar, din care se bea o cană seara, înainte de culcare.
  • tinctură în alcool 60 grade din lavandă, păducel, catusnica, măceșe, arnică, valeriană și passiflora;
  • pulberea din flori de tei și frunze de urzică vie;
  • uleiul eteric din cătină albă, iasomie, lavandă, mușcată, ghimbir, roiniță și salvie pentru masaje pe tâmple și frunte;
  • uleiul eteric pentru pulverizare în încăpere din lavandă, trandafir, iasomie, chiparos, bergamot, santal şi ylang-ylang.

Băile aromatizate cu ulei eteric de lavandă, cimbru și coada șoricelului asigură un efect de relaxare și de calmare a sistemului nervos, reducând anxietatea și stările de iritabilitate, neliniște și teamă.

O dietă echilibrată poate deveni un factor primordial în încercarea de a trata anxietatea, știind că există alimente care reduc stările de stres și panică, în timp ce alte alimente pot să accentueze aceste stări. Reducerea simptomelor de anxietate se realizează printr-un adaos de fosfor, țelina fiind recomandată  a fi consumată sub formă de salată, având efect de diminuare a nivelului hormonilor de stres.

În fiecare dimineață, pe stomacul gol, și seara se bea câte un pahar cu suc de morcov, amestecat cu suc de mere, luând cantități în creștere de la 50 g, până la 300 g, într-o cură de 14 zile. După o pauză de 7 zile, se reia cura cu aceleași doze.

Varza, salata și alte crudități sunt bune surse de vitamine antioxidante (A, C, E), care elimină stările de anxietate. Acțiuni sedative au și castraveții, care calmează activitatea ficatului și reglează circulația sanguină, fiind un aliat în lupta cu anxietatea.

Fructele de pădure, mai ales murele, fragii și zmeura, precum și căpșunii au un conținut ridicat de fosfor, magneziu și vitamina C, fiind indicate pentru elevi și studenti (cure de aproximativ 3 săptămâni).

Nu se vor neglija unele semințe, ca cele de floarea-soarelui, bogate în fosfor, potasiu, zinc și complexul de vitamine B, semințele de susan, care elimină stresul prin aportul de zinc, precum și migdalele, nucile și alunele, bogate în magneziu, care reglează funcțiile suprarenale și metabolizarea acizilor grași esențiali.

Anxietatea se tratează și cu unele fructe dulci banane și curmale. Acestea calmează stările de anxietate.

Ca obiectiv principal în lupta cu anxietatea se consideră necesară asigurarea plafonului optim de vitamine naturale și minerale (P, K, Ca, Mg, Cr), iar la copii, untura de pește și polenul. La mesele luate mai des se vor consuma cantități moderate de alimente, evitând o încărcare exagerată a organismului.

Zilnic se vor respecta orele de odihnă, eventual cu somn adânc, fără griji și coșmaruri, se vor face exerciții de respirație profundă pentru a dispersa acumulările de adrenalină. Activitatea va fi concentrată spre o muncă ușoară, în aer liber, și spre exerciții fizice și de relaxare. În orice moment, să nu se uite că de mare ajutor este credința în Dumnezeu, de unde ne vine sprijinul vindecării definitive.

Autor: Ing. drd. Daniela Troia

www.herbalrom.ro / Foto: pixabay.com

Citește și: Boala gură-mână-picior: cauze, manifestări, tratament

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *